Selasa, 5 Oktober 2010

Gelanggang Tuk Wali (Ismail Kassan)

Sinopsis

Drama ini mengisahkan Tuk Wali yang merupakan seorang guru silat di Kampung Teluk Penyabung. Tuk Wali mempunyai dua orang anak murid yang rapat dengan beliau bernama Ripin dan Mariam. Tuk Wali membuka gelanggang silat di hadapan rumahnya. Walaupun usianya telah meningkat, Tuk Wali masih gagah. Dia menerima jemputan untuk bersilat dalam majlis yang dianjurkan. Tuk Wali pandai mengurut, menjadi tuk mudim, menggali kubur, memandikan jenazah, dan sebagainya. Imam dan siak kurang menyenangi Tuk Wali. Mereka menganggap bahawa dalam usia begini, Tuk Wali perlulah menghabiskan masanya di masjid untuk beribadah dan bukannya berada di gelanggang silat. Tuk Wali ingin menyerahkan keris warisan kepada murid kesayangannya yang bernama Ripin. Ripin menolak penyerahan tersebut kerana berasa dia belum layak menerimanya. Suatu hari, semasa Tuk Wali sedang tidur, Piee telah mengambil biola dan keris pusaka miliknya. Tuk Wali tersedar dan berlakulah pergelutan yang berakhir dengan keris itu mengenai perut Tuk Wali. Piee melarikan diri bersama-sama biola. Ripin datang memberikan bantuan kepada Tuk Wali yang berlumuran darah. Tuk Wali sempat menyerahkan keris pusaka warisan kepada Ripin sebelum beliau menghembuskan nafas yang terakhir. Siak dan imam datang. Mereka menuduh Ripin membunuh Tuk Wali kerana pada tangan Ripin terhunus keris perguruan. Masing-masing menuduh antara satu sama lain. Manakala Mak Umi pula menuduh siak yang menikam suaminya.

Tema

Keazaman seorang guru silat dalam mempertahan dan memperjuangkan nilai atau khazanah bangsa.

Persoalan

1. Perbezaan pandangan antara golongan tua. Tuk Wali merasakan dia masih layak untuk mengajar silat sementara imam dan siak menasihatinya supaya ke masjid.


2. Kekecewaan keran tidak lagi dihiraukan oleh masyarakat. Kehebatan Tuk Wali
tidak lagi disanjung tinggi kerana dia sudah tua.

3. Sikap merendah diri dan menghormati guru. Ripin tidak sanggup mengambil alih tugas sebagai guru silat kerana masih menghormati gurunya yang masih ada dan berkemampuan mengajar.

4. Perasaan demdam yang membawa kepada permusuhan. Siak bertarung dengan Tuk Wali kerana cucunya ditampar , selain masih berdendam kerana isteri Tuk Wali, Mak Umi dahulunya adalah bekas tunangan beliau.

5. Penglibatan dengan dadah meyebabkan kehidupan musnah. Piee seorang yang handal bersilat tetapi akhirnya menjadi pencuri dan tergamak menikam Tuk Wali.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan