Sabtu, 14 Mei 2011

NOVEL KEMBARA AMIRA: PLOT

BAHAGIAN PLOT

HURAIAN

Bahagian Pengenalan / Eksposisi

Pembaca diperkenalkan dengan watak Amira dan Jacinta yang berada di dalam kereta api menuju ke Bukit Mat Raya. Mereka akan menghabiskan masa cuti sekolah di tapak projek arkeologi yang diketuai oleh ibu Amira, Profesor Zaidah. Ketika berehat di kawasan air terjun, Amira berkenalan dengan MAlique, pemuda yang sama di dalam kereta api. Malique dipertanggungjawabkan menyediakan laporan tentang projek cari gali emas di Bukit Kerengga.

Bahagian Perkembangan

Amira dihanyutkan oleh arus deras sungai ketika menunggu MAlique di kawasan air terjun. Amira hamper lemas, tetapi diselamatkan oleh Itai dan Tau. Malique pulq menemani john O’Hara ke Pulau Pinang untuk berbincang dengan pelabur emas. Kenderaan pacuan empat roda yang dipandu Pak Lias menghadapi masalah brek ketika menuruni bukit. Kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan Profesor Zaidah terseliuh.

Bahagian Konflik

Itai membawa Amira ke hulu sungai yang mempunyai ketulan emas. Mereka mengambil emas untuk dihadiahkan kepada Jacinta. Dalam perjalanan pulang, mereka terserempak dengan makhluk berbulu hitam.Tau membawa Amira, Itai, Dr, Zawawi, dan Rusdi ke Gunung Gua Gajah. Mereka menemukan lakaran pada dinding gua dan kapak batu yang digunakan oleh manusia zaman Neolitik. Malique pula hilang selepas keretanya dihanyutkan oleh arus lumpur yang deras. Dia disembunyikan oleh makhluk berbulu di sebuah pondok.

Bahagian Klimaks / Puncak

Amira, Itai, Jacinta, dan Pak Lias Berjaya menemui Malique di puncak Gunung Gua Gajah. Mereka nyaris diserang makhluk berbulu hitam tetapi diselamatkan oleh Pak Lias. Misteri makhluk itu terbongkar apabila Ludin tiba di puncak gunung. Tau rupanya yang menyamar sebagai makhluk itiu. Jennifer yang baru tiba di hutan itu sebenarnya isteri Tau manakala MAlique dan Itai ialah anak Tau.

Bahagian Peleraian

Amira kini bergelar mahasiswa dalam bidang aeroangkasa di sebuah university di ibu Negara. Sebelum pulang bercuti, Amira membaca e-mel yang dihantar oleh ibu dan rakan-rakannya. Itai melanjutkan pelajaran di Kubang Kerian dalam bidang perubatan. Jacinta menguruskan perniagaan fesyen bapanya di Paris. Ibu Amira masih meneruskan kerja arkeologi di Bukit Mat Raya. Malique Berjaya menggagalkan projek cari gali emas. Dr. Zawawi bertukar bidang, iaitu terlibat dalam aktiviti mengesan khazanah Melayu yang hilang dan tenggelam di dalam laut.

1 ulasan: