NILAI | CONTOH
|
Kecekalan | Walaupun pergelangan tangannya terseliuh selepas terlibat dalam suatu kemalngan, Profesor Zaidah tetap meneruskan usahanya mencari gali bahan arkeologi. |
Bantu-membantu | Tau membantu mengesan Jacinta yang hilang ketika mencari Amira yang dihanyutkan oleh arus sungai. |
Kasih sayang | Jidin membesarkan Samantha atau Ipah dengan penuh kasih saying walaupun kaumnya tidak menerima Samantha kerana berlainan rupa denga orang asli. |
Setia kawan | Amira mengajak Jacinta menghabiskan cuti bersama dengan ibunya di tapak arkeologi di Bukit Mat Raya supaya Jacinta tidak keseorangan di asrama. |
Belas kasihan | Ludin amat simpati terhadap Tau yang mengasingkan diri daripada kaumnya kerana kecewa dengan tindakan Ipah yang lari meninggalkannya tanpa sebab. |
PENGAJARAN
Kita hendaklah mengisi masa lapang dengan kegiatan yang berfaedah | Amira dan Jacinta mengisi masa cuti sekolah dengan melibatkan diri dalam kerja-kerja arkeologi di Bukit Mat Raya. |
Kita perlu menghulurkan bantuan kepada mereka yang ditimpa musibah | Ludin membantu merawat pergelangan tangan Profesor Zaidah yang terseliuh dengan menggunakan kaedah rawatan herba. |
Kita perlu mengamalkan kerja secara berpasukan untuk memastikan usaha kita membuahkan hasil | Amira, Jacinta, dan Itai sering melakukan pekerjaan secara berkumpulan seperti membantu mencari dan mengesan Malique yang hilang. |
Kita harus berani bertindak untuk menyelamatkan nyawa | Pak Lias berani berdepan dengan makhluk berbulu tebal yang cuba menyerangnya demi menyelamatkan nywa Amira, Itai, Roslan dan Malique. |
Janganlah kita lupa asal usul kita | Itai yang kini melanjutkan pelajarannya dalam bidang perubatan tidak lupa aka nasal usulnya yang pernah dibesarkan oleh Ludin di perkampungan suku Orang asli Semai. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan