Selasa, 4 Mei 2010

Sabor

Sinopsis 'Sabor'

Sabor dibawa oleh saudaranya, Jibor ke rumahnya dan diperkenalkan kepada isterinya, Siti Saidah. Setelah beberapa hari di rumah Jibor, Siti Saidah terlalu berahi melihat Sabor. Siti Saidah juga pernah bermukah dengan jauhari, tetapi perbuatanya itu tidak diketahui oleh suaminya. Setelah dua puluh hari Sabor di rumahnya, cinta dan berahi Siti Saidah kepada sabor semakin berkobar-kobar. Pada suatu malam, Jibor memakan majun lalu tidur dengan nyenyaknya. Siti Saidah mengambil kesempatan ini untuk menggoda Sabor. Apabila Sabor terasa ada seseorang yang memeluk dan menciumnya, dia terjaga daripada tidurnya. Dia terkejut lalu memarahi Siti Saidah kerana menduakan suaminya. Sabor menyuruh Siti Saidah ingat akan Allah dan Rasulullah.

Siti Saidah memberitahu Sabor bahawa dia sangat cinta dan berahi akan serta meminta Sabor memenuhi hajatnya. Apabila mendengar kata-kata Siti Saidah, Sabor hampir tergoda, tetapi Sabor teringat akan pesanan Raja Damsyik. Sabor juga teringat akan firman Allah yang bermaksud “Hai segala kamu yang percaya akan Allah Subhanahu wataala, jangan kamu berbuat zina bahawasanya itu terlebih keji lagi jahat perbuatan”. Sabor bertambah takut dan bersyukur kerana Allah telah melindunginya daripada melakukan zina.

Sabor kemudian marah kepada Siti Saidah dan menasihatinya supaya takut kepada Allah dan malu kepada Rasulullah. Siti Saidah masih merayu dan mencumbui Sabor, tetapi Sabor tidak melayan kehendaknya. Justeru Siti Saidah mengancam akan membunuhnya. Siti Saidah sangat marah dan mendapatkan suaminya.

Siti Saidah memfitnah Sabor dengan mengatakan bahawa Sabor hendak memperkosanya. Apabila mendengar kata-kata isterinya itu, Jibor sangat marah dan meminta supaya Siti Saidah tidak menghebohkan perkara itu dan dia akan memikirkan cara terbaik untuk membunuh Sabor. Jibor telah menghadiahi Sabor kopiah buatan Rom. Jibor mengupah empat orang sipahi (askar India) sebanyak seratus dinar setiap seorang supaya membunuh sesiapa sahaja yang memakai kopiah buatan Rom. Sebelum sembahyang fardu Subuh di masjid, Sabor terasa pening dan meninggalkan kopiah itu lalu diletakkan di mihrab. Apabila jauhari melihat kopiah itu, lalu diambil dan dipakainya, kemudian terus bersembahyang. Setelah itu datanglah empat orang askar India yang diupah oleh Jibor lalu memenggal leher jauhari yang disangkanya Sabor. Selepas itu, barulah Sabor sedar bahawa mungkin Siti Saidah yang memfitnah dirinya. Jibor berasa hairan melihat bukan Sabor yang mati, tetapi jauhari. Berdetik dalam hatinya bahawa mungkin Allah telah menyelamatkan Sabor kerana dia tidak bersalah.

Dipetik daripada KELAS 5 AGAMA 1 2005 SMK TUN PERAK (http://fivereligionone05.blogspot.com)


Soalan Latihan

1. Siapakah Siti Saidah ?
* Isteri Jibor
* Isteri yang tidak setia/curang(bermukah dengan jauhari)
* Tidak beriman/penzina
* Suka menabur fitnah
* Pendendam
* Berahi akan Sabor

2. Jelaskan sebab Sabor dapat menghindarkan diri daripada pujukan Siti Saidah?
* Teringat akan pesanan Raja Damsyik tentang dosa berzina/supaya menjauhi zina
* Takut akan balasan Tuhan apabila melakukan perbuatan terkutuk (zina)
* Tidak mahu mengkhianati saudaranya Jibor

3. Sekiranya adan adalah Sabor, apakah tindakan yang akan anda ambil terhadap Siti Saidah?
* Memberitahu Jobor akan kecurangan Siti Saidah
* Membawa Siti Saidah ke muka pengadilan supaya dijatuhkan hukuman yang sewajarnya
* Mengajak Siti Saidah mendalami ajaran agama
* Menasihati Siti Saidah supaya bertaubat/insaf akan kesalahannya

4. Pada pendapat anda, apakah tindakan yang wajar dilakukan oleh Jibor apabila mendengar aduan Siti Saidah?
* menyiasat hal itu dengan teliti sebelum mengambil tindakan
* Bertanyakan hal yang sebenar daripada Sabor untuk mendapatkan kepastian
* Membawa perkara tersebut ke muka pengadilan (mahkamah)

Dipetik daripada KOMSAS SPM (http://komsasspm.blogspot.com)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan