Selasa, 7 April 2009

Cerpen Annyss Sophillea

Sinopsis


Annyss Sophillea telah berusaha mencari saudara kembarnya,Eyrique yang telah hilang. Dalam pencariannya Annyss telah singgah ke bumi dan telah berkawan dengan Akmal. Oleh kerana Annyss gagal menemiu Eyrique di bumi,dia kembali semula ke planetnya, Alstonia untuk meneruskan tugasnya untuk mencari Eyrique yang sebenarnya telah diculik oleh Strenn kerana Strenn mahu merampas takhta Mahajara Alstonia yang sepatutnya dimiliki oleh Eyrique selepas kemangkatan ayahanda dan bonda Eyrique. Pencarian Annyss berakhir selepas dia berjaya menemui Eyrique di tempat kegemaran dia dan Eyrique bermain semasa kecil dahulu tetapi malangnya mereka terpaksa berhadapan dengan Strenn terlebih dahulu.Pertarungan berlaku di antara Eryque dan Strenn.Akmal yang tidak ingin melihat rakan barunya itu kecundang,menembak Strenn.Strenn meninggal dan Akmal pula berada dalam keadaan parah kerana di Alstonia siapa yang membunuh akan turut mati.Akan tetapi Akmal berjaya diselamatkan dengan bantuan gabungan kuasa Annyss dan Eyrique.


Binaan Plot


* Permulaan cerita

o Annyss Sophillea telah turun ke bumi untuk mencari saudara kembarnya Eyrique Etiqaz yang telah diculik sepupunya Strenn.

* Perkembangan cerita

o Pencarian Annyss di bumi tidak berjaya tetapi dia telah berkenalan dan bersahabat dengan Akmal.Annyss kemudiannya kembali semula ke Alstonia untuk meneruskan pencariannya.

* Perumitan cerita

o Annyss menghadapi pelbagai rintangan untuk menyelamatkan Eyrique.Dia dan Akmal berusaha mengeluarkan Eyrique dari tempat dia disembunyikan tetapi tindakan mereka telah diketahui oleh Strenn dan konco-konconya yang telah bersedia menanti kedatangan mereka.

* Puncak cerita / Klimaks

o Akibat rasa tidak puas hati antara Strenn dan Eyrique,berlakunya pertempuran hebat di antara mereka.Eyrique hampir tewas tetapi Akmal telah mengadaikan nyawanya untuk menembak mati Strenn.Akmal hampir terbunuh.

* Peleraian

o Eyrique dan Annyss cuba untuk menyelamatkan Akmal menggunakan gabungan kuasa mereka.

Watak dan Perwatakan


* Watak utama

o Annyss Sophillea

§ Watak

· Berusia 22 tahun

· Berasal dari Alstonia

· Seorang yang lemah lembut

· Saudara kembar Eyrique Etiqaz

§ Perwatakan

· Gigih ~ Dapat dibuktikan melalui kesungguhannya mencari Eyrique untuk menunaikan wasiat ayahanda dan bondanya yang mahukan Eyrique menjadi Maharaja.

· Penyayang ~ Dia begitu menyayangi Eyrique dan seorang yang lemah lembut.

· Tegas ~ Dia tidak mudah terpengaruh dengan pujukan Strenn.

o Eyrique Etiqaz

§ Watak

· Pewaris takhta kerajaan Alstonia

· Diculik oleh Strenn pada malam pertabalannya sebagai Maharaja Alstonia yang ke-74.

· Saudara kembar Annyss Sophillea

§ Perwatakan

· Sakti~Dia dapat memulihkan tenaganya dengan hanya memegang tanduk eustary(unicorn).Lebih kuat jika bersama Annyss Sophillea.

o Strenn

§ Watak

· Sepupu Annyss dan Eyrique

· Ingin merampas kerajaan Alstonia

· Ditembak mati oleh Akmal

§ Perwatakan

· Tamak Kuasa ~ Sanggup menculik sepupunya sendiri Eyrique agar dia dapat merampas takhta Alstonia.

o Akmal

§ Watak

· Sahabat Annyss di bumi.

§ Perwatakan

· Mempunyai semangat setiakawan yang tinggi ~ Sanggup bergadai nyawa untuk menghapuskan musuh Annyss dan Eyrique iaitu Strenn

Dipetik daripada Komsas, Sastera dan Peribahasa (http://www.blogger.com)

1 ulasan:

  1. semua perfect cikgu .
    esok kami ada exam excel .
    hopefully annyss sophillea ada ter calon dlm soalan tu . :))

    BalasPadam