Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan hasrat
‘saya’, seorang anak muda, untuk berhijrah ke kota dihalang oleh bondanya yang
bimbang anaknya itu akan terpengaruh oleh budaya-budaya negatif di bandar. Pada bondanya, ‘saya’ masih belum mantap
bahasa ibunda dan jati dirinya. Menurut
bondanya lagi, warga kota sudah hilang nilai-nilai tradisi seperti cinta akan
agama, bahasa dan bangsa. Penjajah telah
berjaya menyemai sentimen perkauman dalam kalangan rakyat sehingga pernah
tercetusnya pertumpahan darah akibat permusuhan antara kaum. Oleh itu, bonda menasihatkan ‘saya’ agar
memelihara agama, bahasa dan negara supaya terus dihormati dan disegani. Sebagai seorang warga yang bersifat
patriotik, bonda memiliki banyak buku lama yang berkaitan dengan bahasa,dan
sejarah. Buku-buku tersebut selalu
‘saya’ baca. Menurut bonda, asas kegagahan bangsa Melayu terletak pada tiga
perkara, iaitu akidah Islam, bahasa Melayu dan kesetiaan pada pemerintah yang
adil.
Setelah ‘saya’ berasa mampu
berjuang di kota barulah bonda membenarkannya ke bandar untuk meneruskan
kehidupan. Namun bonda berpesan agar
menjaga dua perkara iaitu agama dan bangsa.
Bonda juga mengirimkan sejumlah buku untuk kawan lamanya yang bernama
Munsyi melalui ‘saya’. Apabila tiba di
bandar, ‘saya’ menyerahkan buku-buku tersebut pada kawannya itu yang pada
pengamatan ‘saya, Munsyi’ merupakan seorang yang sangat mencintai bangsa dan
budayanya. Dia tinggal di tanah rizab
Melayu di sebuah perkampungan tradisi di pinggir bandar. Di bandar, ‘saya’ melihat kaum mudanya telah hilang
identiti dan jati diri. Akibat sibuk
bekerja, ‘saya’ tidak bertemu Munsyi.
Suatu hari, ‘saya’ mendapat khabar bahawa perkampungan Munsyi akan
dibangunkan dengan pelbagai bangunan mewah dan hotel. Apabila ‘saya’ mencari Munsyi di kampungnya,
jentera-jentera berat sedang merobohkan rumah-rumah di situ. ‘Saya’ sedih melihat buku-buku lama yang
telah ‘saya’ bawa, musnah apabila rumah Munsyi dirobohkan namun Munsyi tidak
kelihatan di mana-mana.
Tema
Semangat cinta akan bahasa, agama, bangsa dan budaya yang
tersemai dalam jiwa sekumpulan warga negara.
Persoalan
Keinginan anak muda berhijrah ke bandar untuk membina
kehidupan
Contohnya, ‘saya’ memohon keizinan ibunya untuk berhijrah ke
bandar bagi membina kehidupannya seperti kebanyakan remaja yang lain.
Peranan penjajah dalam usaha memecahbelahkan rakyat sesebuah
negara.
Contohnya, pihak
penjajah telah menjalankan sistem pecah dan perintah agar agihan kekayaan
negara tidak berlaku secara adil hingga menimbulkan rusuhan kaum akibat rasa tidak puas hati rakyat.
Kegigihan anak muda mempelajari segala ilmu untuk meneruskan
kehidupannya.
Contohnya, ‘Saya’ tekun belajar pelbagai ilmu yang berkaitan
dengan kehidupan sebelum berhijrah ke bandar.
Ketaatan seorang anak terhadap nasihat ibunya.
‘Saya’ mentaati nasihat ibunya yang tidak membenarkannya
berhijrah ke bandar kerana pada pendapat ibunya ‘saya’ masih belum cukup kuat
jati diri untuk tinggal di bandar.
Kebimbangan seorang ibu terhadap anaknya.
Contohnya, ibu keberatan untuk melepaskan ‘saya’ ke bandar
kerana bimbang ‘saya’ terpengaruh akan budaya negatif yang terdapat pada remaja
di bandar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan